Archief

Op zondag 10 juni 2018 heeft Het Wassenaars Kamerkoor o.l.v. Geerten van de Wetering een lente concert gegeven in samenwerking met kamerkoor Via Regalis uit Leiderdorp, o.l.v. Joke Geraets.

Het concert vond plaats in de bovenzaal van Pianohandel Emile van Leenen, aan de Lammermarkt in Leiden.

Het programma bestond aan de kant van Het Wassenaars Kamerkoor uit moderne werken zoals Sicut Lilium van Marek Raczińsky en Northern Lights van Ola Gjeilo en klassieke koorstukken uit de Engelse traditie van Edward Elgar (1857 – 1934), zoals ‘As Torrents in Summer’ en ‘Serenade’, en Gerald Finzi (1901 – 1956), zoals ‘I praise the tender flower’, ‘Clear and Gentle Stream’, ‘My Spirit Sang All Day’.

Gezamenlijk zongen Het Wassenaars Kamerkoor en Via Regalis daarnaast o.l.v. Joke Geraets en pianobegeleiding van Geerten van de Wetering het koorwerk ‘Cantique de Jean Racine’ van Gabriel Fauré (18451924).


Op zondag 5 november 2017 vond in de Dorpskerk te Wassenaar het jaarlijkse Gedachtenisconcert van de Raad van Kerken plaats.

Het Wassenaars Kamerkoor o.l.v. Geerten van de Wetering bracht samen met het Castello Consort een concert ten gehore met werken van Morales, Palestrina en Frescobaldi.

Traditiegetrouw organiseerde de Wassenaarse Raad van Kerken op de eerste zondag in november een Gedachtenisconcert ter nagedachtenis van hen die ons gedurende het jaar ervoor ontvielen.

Op dit bijzondere concert brachten Het Wassenaars Kamerkoor en het Castello Consort onder leiding van Geerten van de Wetering een uitvoering ten gehore van het vijfstemmig Requiem van de Spaanse componist Cristóbal de Morales (ca. 1500-1553). Door de weidse volle akkoorden en lange lijnen van deze requiem mis ontstaat een bijzondere sfeer van vrede en tijdloosheid die bijzonder goed past bij de setting van dit concert.

Het Castello Consort speelde op oude blaas- en strijkinstrumenten die in de Dorpskerk eveneens prachtig uitkwamen.

Tussen de gezongen en gespeelde stukken spraken enkele Wassenaarse voorgangers een kort meditatief woord en na afloop was er gelegenheid om elkaar te ontmoeten in informele sfeer onder het genot van een drankje.


Concert Willem Vogel

Op zaterdag 22 april 2017 vond om 16:00 uur in de Kloosterkerk te Den Haag een bijzonder concert plaats in het kader van de overdracht van het archief van kerkmusicus Willem Vogel aan het Nederlands Muziek Instituut.

Op dit concert werd koor- en orgelmuziek van Willem Vogel uitgevoerd door:

Het Wassenaars Kamerkoor o.l.v. Geerten van de Wetering
Harmen Trimp (orgel)
& diverse solisten


 

Op zondag 15 januari 2017 heeft Het Wassenaars Kamerkoor i.s.m. Anneke Rader en Anneleen Scholten (blokfluit) en Geerten van de Wetering (orgel) een Nieuwjaarsconcert verzorgd dat in het thema stond van ‘Licht en Vrede’. Het concert maakte deel uit van de Messiaskerk Muziek Matinee-concerten in de Messiaskerk te Wassenaar. Het programma bestond uit de volgende werken: ‘Reges Tharsis’ van William Byrd; ‘Wie schön leuchtet der Morgenstern’ van Michael Praetorius; Largo (blokfluit) van Georg Philipp Telemann; ‘Wie schön leuchtet der Morgenstern’ (orgel) van Dieterich Buxtehude; ‘Hymn to the Virgin’ van Benjamin Britten; ‘Videntes stellam’ van Francis Poulenc; ‘Magnificat’ van Heinrich Schütz; ‘Pater noster’ van Albert de Klerk; ‘Ach blieb bei uns, Herr’ Jesu Christ’ van Johann Sebastian Bach; ‘Da pacem’ (orgel) van Arnolt Schlick; ‘Da pacem’ van Arvo Pärt; en ‘Peace I Leave With You’ van Knut Nystedt.


Na het Tulpenconcert van 21 mei 2016 heeft Het Wassenaars Kamerkoor in het seizoen 2015-2016 op 22 juni 2016 nog één besloten concert geven in het kader van het Fonds 1818.


IMG_0933

Op zaterdag 21 mei 2016 heeft Het Wassenaars Kamerkoor in samenwerking met Salonorkest Serenade in de loods van de Firma Overdevest te Wassenaar een groots en feestelijk opgezet Tulpenconcert gegeven, met o.a. Mei-liederen uit de zestiende eeuw, nieuw getoonzette zeventiende-eeuwse liederen, en werken van Morley, Palestrina, Elgar, Saint-Saëns, Strategier, Bremer en Lennon & McCartney.

De met veel bloemen versierde en daardoor welriekende bollenschuur van de Fa. Overdevest, Katwijkseweg 19, 2242 PB Wassenaar, bleek op deze zoele voorjaarsavond een uitstekende locatie te zijn voor een feestelijk concert.

Op het programma stond ook het door dirigent Geerten van de Wetering gecomponeerde Mey-Liedt (2014), getoonzet op een Wassenaarse tekst die in 1638 in Leiden werd gedrukt. Het concert werd afgesloten met de door koorlid Margaret Pol prachtig gearrangeerde compositie Goodnight van Lennon & McCartney.


Fonds 1818 Concerten

In het voorjaar van 2016 heeft Het Wassenaars Kamerkoor opnieuw een aantal besloten concerten in verpleeghuizen gegeven in het kader van het Fonds 1818.


Op donderdag 17 maart 2016 bracht Het Wassenaars Kamerkoor in het kader van een programma over Lijden in de muziek het prachtige Stabat Mater voor koor en orgel ten gehore van de laat-romantische componist Joseph Gabriel Rheinberger (1838 – 1901).


Op zondag 1 november 2015 heeft Het Wassenaars Kamerkoor in samenwerking met Kamerkoor Via Regalis uit Leiderdorp in de Dorpskerk in Wassenaar het Requiem (1947) van Maurice Duruflé (1902-1986) uitgevoerd. Daarnaast stond het 8-stemmig koorwerk ‘Der Mensch lebt und besteht nur eine kleine Zeit’ (1916) van Max Reger (1873-1916) op het programma. Het concert maakte deel uit van de Allerheiligen / Allerzielen Gedachtenisconcert van de Raad van Kerken Wassenaar.


Der Mensch lebt und besteht nur eine kleine Zeit – Max Reger
Requiem – Maurice Duruflé
 –
door
Het Wassenaars Kamerkoor & Kamerkoor Via Regalis
o.l.v. Geerten van de Wetering
 –
m.m.v.
Rijk Jansen (orgel)
Vera Fiselier (mezzosopraan)
Hidde Kleikamp (bariton)

Op donderdag 21 maart 2013 gaf Het Wassenaars Kamerkoor zijn eerste concert onder leiding van Geerten van de Wetering. Het concert vond plaats in de Wassenaarse Kievietkerk in het kader van serie ‘Koorruïne’ van de Protestantse Kerk in Wassenaar.

Op het programma stond muziek van Hans Leo Hassler (1564-1612) en Giovanni Croce (1557-1609), naast enkele orgelwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621). Musicoloog Jan van Biezen gaf tussen de delen van het concert toelichtingen op het werk van Hassler.